afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 5374

شهر هرات در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان

شهر هرات در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان , افغان تراول afghantravelaf

وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که یونیسکو درخواست حکومت افغانستان را برای ثبت شهر هرات در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان پذیرفته است.

طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که یونیسکو ۳۰هزار دالر به حکومت داده‌است تا درگردآوری اطلاعات دربارۀ میراث‌های فرهنگی هرات هزینه کند.

این اطلاعات در واقع شایستگی شهر هرات را همچون بخشی از میراث با ارزش برای ثبت در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان، تأیید خواهد کرد.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در این باره بیان داشت: «ما به تمام میراث‌های فرهنگی ملموسی که در داخل شهر است، جدا جدا به هرکدام آن‌‎ها پروفایل می‌سازیم. امیدوار استیم این پروفایل را ظرف سه تا چهار ماه آینده بتوانیم پس به سازمان یونسکو روان بکنیم.»

حکومت افغانستان می‌گوید که اطلاعات لازم را دربارۀ ارزش میراث‌های فرهنگی هرات تا چهار ماه دیگر آماده خواهد کرد و به یونیسکو خواهد سپرد.

ولایت هرات در غرب افغانستان با ۸۳۰ بازماندۀ تاریخی از باستانی‌ترین شهرهای منطقه شناخته می‌شود. شش ماه پیش حکومت افغانستان معرفی‌نامه‌یی از شهر تاریخی هرات برای ثبت این شهر در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان به یونیسکو فرستاد.

شهر هرات با داشتن بازمانده‌های تاریخی بسیار به ویژه از دورۀ اسلامی، همیشه یکی از مقصدهای اصلی گردشگران خارجی در افغانستان بوده‌است.

در نزدیک به دو دهه گذشته چهل ساحه‌، خانه‌ و مکان‌های مذهبی تاریخی به‌شمول زیارت خواجه عبدالله انصار و قلعه اختیارالدین یا ارگ هرات از سوی دفتر خدمات فرهنگی آقاخان مرمت و بازسازی شده‌اند.

آرش بوستانی، مسؤول پروژه‌های دفتر خدمات فرهنگی آقاخان در هرات اظهار داشت: «خوشحال استیم که مجموعه فعالیت‌های که بنیاد فرهنگی آقاخان در طی این سال‌ها انجام داد بستر را برای ثبت هرات در میراث جهانی آماده کرده‌است.»

ثبت شهر هرات در یونیسکو توجه جهان را برای حفظ و مرمت‌کاری داشته‌های فرهنگی این شهر بیشتر خواهد ساخت.
منبع: tolonews


نویسنده: علی سلطانی هروی

آبدات تاریخی هراتاخبار_نشرات_گردشگریمیراث_فرهنگی_جهانیونسکو

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad