afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 2989

کار بازسازی منار جام تا یک ماه دیگر آغاز می‌شود

کار بازسازی منار جام تا یک ماه دیگر آغاز می‌شود , افغان تراول afghantravelaf

با افزایش نگرانی‌ها از احتمال فرو ریختن  منار جام، وزارت اطلاعات و فرهنگ از تلاش‌های یونیسکو یا سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد برای بازسازی این منار خبر می‌دهد.

وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که یونیسکو یا سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد دو میلیون دالر برای ترمیم، استحکام و شناسایی آسیب پذیری‌های منار جام اختصاص داده است.

این وزارت می‌گوید که قرار است کار بازسازی این منار در ماه جولای سال روان میلادی آغاز شود و در درازای سه سال این کار به پایان برسد.

این وزارت شمار بازمانده‌های باستانی را در کشور پنج هزار می‌گوید که در هفده سال گذشته تنها دو صد و هفتاد بازمانده باستانی به همکاری مالی بنیاد فرهنگی آقاخان، یونیسکو و فیروزکوه بازسازی شده‌اند، اما بازمانده‌های دیگر به گونه جدی به بازسازی نیاز دارند.

رسول باوری، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ، گفت: «آن چه ما برنامه ریزی کرده‌ایم برای سال جاری که پس از ماه جولای آغاز خواهد شد. مدت آن سه سال است که دو میلیون دالر از سوی یونیسکو پذیرفته شده است و برای امسال دو صد هزار دالر را انتقال داده است تا این که ماه جولای برسد پول انتقال نخواهد شد.»

در همین حال رییس بخش بازمانده‌های باستانی وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که در هفده سال گذشته از میان نزدیک به پنج هزار بازمانده باستانی در کشور تنها به دو صد و هفتاد بازمانده باستانی توجه شده است.

عبدالاحد عباسی، رییس بخش بازمانده‌های باستانی وزارت اطلاعات و فرهنگ، گفت: «شماری از بازمانده‌های باستانی مانند قلعه‌ها به گونه استند که به شکل نخستین آن نمی‌توانیم در بیاوریم چون هزینه گزاف نیاز دارند، ولی کوشش داریم که آن شماری که هفتاد درصد از بین رفته اند به نظر ما و باستان شناسان قابل قبول نیست.»

وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که اکنون کار ترمیم و بازسازی  تمامی بالاحصارها در کشور جریان دارد و این وزارت در حد توانش تاکنون توانسته است به بازمانده‌های باستانی در کشور توجه نماید.

منبع: طلوع


نویسنده: علی سلطانی هروی

آثار_آبدات_تاریخی_افغانستاناخبار_نشرات_گردشگری

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad