afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 1859

مدرسۀ بهاءالدین ولد در بلخ در آستانۀ نابودی

مدرسۀ بهاءالدین ولد در بلخ در آستانۀ نابودی , افغان تراول afghantravelaf

شماری از باشنده‌گان و فرهنگیان بلخ از آنچه‌که بی‌پروایی دولت برای بازسازی مدرسۀ بهاء‌الدین ولد، پدر مولانا جلال‌الدین محمدبلخی می‌گویند، نگران‌استند.

آنان می‌گویند که با گذشت هر روز این بنای تاریخی روبه ویران شدن‌است و تاکنون دولت هیچ برنامه‌یی را برای بازسازی آن اجرا نکرده‌است.

این فرهنگیان از حکومت می‌خواهند که این بنای تاریخی را هر چه زودتر بازسازی کند.

عطاءالله ساهوون، از فرهنگیان بلخ با بیان این‌که مدرسۀ بهاء‌الدین ولد یک میراث فرهنگی است و حکومت باید برای نگهداری آن، برنامه‌هایی را به اجرا بگذارد، گفت: «خانقاه مولانا در حالت مخروبه قرار دارد، این بسیار نگران کننده‌است، باید بازسازی شود.»

مدرسۀ بهاءالدین ولد در روستای خواجه غلک ولسوالی بلخ موقعیت دارد. این بنای تاریخی در سدۀ هفتم هجری قمری یکی از مدرسه‌های پرآوازۀ زمان خویش بود.

اکنون این بنای تاریخی به یک ویرانه مبدل شده‌است.

شیرخان، باشندۀ ولسوالی بلخ می‌گوید: «ما می‌خواهیم این بنای تاریخی بازسازی شود. این میراث فرهنگی ما است.»

سورگل، یکی دیگر از باشنده‌گان ولسوالی بلخ گفت: «ما به این مکان حرمت قائل استیم ما از حکومت می‌خواهیم که اینجا را بازسازی کند.»

رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ می‌گوید که ترکیه از پانزده‌سال بدینسو است که وعده سپرده تا این بنای تاریخی را بازسازی می‌کند اما تا هنوز کار عملی آن شروع نشده‌است.

صالح‌محمدخلیق، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ هر چند علت‌هایی این‌که چرا کار عملی این بنای تاریخی شروع نشده‌است را توضیح نداد اما گفت: «رییسان جمهور ترکیه و افغانستان در دیدارهای خودشان به مسئلۀ بازسازی خانقاه مولانا اشاره داشته‌اند اما روشن نیست که چرا کار آن را شروع نکرده‌است.»

این در حالی‌است که بر بنیاد گزارش‌ها دولت افغانستان آرامگاه میرزا عبدالقادر بیدل شاعر مشهور پارسی دری زبان در دهلی‌نو و آرامگاه حمید مومند در خیبر پشتونخواه را در دستور کارشان قرار داده‌است


نویسنده: علی سلطانی هروی

آثار_آبدات_تاریخی_افغانستاناخبار_نشرات_گردشگری

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad