afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 1770

حفریات باستان‌شناسی در شهر «غلغله» بامیان

حفریات باستان‌شناسی در شهر «غلغله» بامیان , افغان تراول afghantravelaf

مسئولان در بامیان، از آغاز حفریات باستان‌شناسی در شهر غلغله این ولایت، خبر می‌دهند.

یک تیم مشترک از متخصصان باستان‌‌شناسی فرانسه و افغانستان به تازگیحفریات باستان‌شناسی را در ساحۀ شهر تاریخی غلغله در بامیان، آغاز کرده‌اند.

مقام‌ها می‌گویند که این تیم باستان‌شناسان به دنبال کشف زوایای پنهان تاریخی شهر غلغله و تحقیقات بیش‌تر روی آثار موجود در این ساحه اند.

داکتر «خولیو بندیس یوسرمینتو» رئیس عمومی هیأت باستان‌‌شناسی فرانسه، می‌گوید که هدف از این حفریات، انجام کار علمی باستان‌شناسی است که به همکاری یونسکو و وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، صورت می‌گیرد.

داکتر خولیو، می‌افزاید: «تا حالا پارچه‌های ظروف سفالی دورۀ ساسانی که پس از دورۀ کوشانی‌ها است را پیدا کردیم و این پارچه‌های شکسته نشان می‌دهد که شهر غلغله، یکی از مراکز تجاری و تبادلات بوده است و همچنان مغاره‌‌های دورۀ بودایی نیز دیده می‌شود».

شهر غلغله، یکی از هشت میراث ثبت شده در لیست میراث‌های جهانی، معروض به خطر سازمان یونسکو نیز می‌باشد.

در همین حال «عبدالخالد خورشید» عضو مسلکی ریاست باستان‌‌شناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ، می‌گوید: «هم اکنون در معدن مس عینک لوگر، جلال‌آباد، قندهار و بامیان، حفاری‌‌های باستان‌شناسی جریان دارد که پس از ختم آن در صورت بهبود امنیت برنامۀ بازسازی این ساحات شروع می‌شود».

باستان‌شناسان، می‌گویند که این میراث جهانی، یکی از ساحات استراتیژیک باستانی در افغانستان بوده که قدامت آن به اواخر دوره ساسانیان (قرن ششم) تا دوره غوریان (قرن‌های دوازدهم تا سیزدهم) میلادی برمی‌گردد.

این ساحۀ باستانی که در گذشته به عنوان بالاحصار و ارگ شاهان محسوب می‌شد؛ در سال ١٢٢١ میلادی با هجوم لشکریان مغول تحت فرمان چنگیزخان، کاملأ تخریب شده و به شهر غلغله، مسما شد


نویسنده: علی سلطانی هروی

اخبار_نشرات_گردشگریاکتشافات_باستانیولایت_بامیان

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad