afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 1655

تلاش برای احیای موسیقی محلی در هرات

تلاش برای احیای موسیقی محلی در هرات , افغان تراول afghantravelaf

ولایت هرات در باستانی بودنش شهره هر شهراست؛ این ولایت ، فرهنگ  و تمدن بسیار کهن و اصیلی در دل خود جا داده است، بناهای تاریخی بسیار قدیمی، رفتارها، دین و آئین، پوشش‌های ظاهری مردم، آلات مورد استفاده در بخش‌های مختلف از جمله موسیقی نشان‌دهنده تاریخ بسیار کهن و دیرین این دیار است.
موسیقی و آلات نوازنده گی در یک جامعه نیز انعکاس‌دهند گوشه‌ای از فرهنگ و تاریخ دیرین آن محیط است، این‌جا در هرات نیز موسیقی و آله‌های نوازندگی گوناگونی از دوران بسیار دور به نسل کنونی رسیده است؛ اما در این میان موسیقی و آله‌های مورد استفاده در این هنر، با اندکی بی‌مهری از سوی نسل نوین مواجه شده است.
دوتار یکی از آله‌های اصیل نوازندگی و مورد استفاده در موسیقی سنتی هرات است که امروزه توجه چندانی به آن نشده و مورد بی‌توجهی از سوی هنرمندان و گروه‌های هنری قرار گرفته است و اندک افرادی دیده می‌شود که از این آله موسیقی در کنسرت‌ها و محافل‌ استفاده کنند.
اما اکنون مدیریت موسیقی اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات از دوسال بدینسو تصمیم گرفته است تا گوشه‌ای از فرهنگ اصیل هراتی را زنده سازد.
احمد رئوف حبیب‌زاده فتح‌علی‌خان، مدیر عمومی موسیقی اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات این روزها در تلاش است تا به موسیقی و آلات مورد استفاده در این هنر اصیل هراتی رنگ و روی تازه‌ای ببخشد و آنرا برای مردم بهتر و ساده‌تر بشناساند.
حبیب‌ زاده فتح‌علی‌خان همچنین از وضعیت کنونی موسیقی در هرات ابراز نگرانی نمود و تاکید کرد که جهت سامان بخشیدن به موسیقی هراتی برای گروه‌های هنری فعال در آن ولایت جوازهای کار داده خواهد شد؛ چندی قبل مدیریت موسیقی اداره اطلاعات و فرهنگ هرات از گروه‌های هنری فعال در آن ولایت آزمون اخذ نمود که براساس نتایج آن برای گروه‌های موفق و واجد شرایط جواز کار و تصدیق‌نامه‌هایی تهیه شده است و از این پس گروه‌ها براساس جواز کار فعالیت خواهند داشت.
با این حال مدیر عمومی موسیقی ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات تاکید دارد، که آن اداره برای توسعه و گسترش موسیقی سنتی هراتی؛ برنامه‌های زیادی روی دست دارد، اما بنابر مشکلات مالی و نبود هزینه کافی، آنان قادر به انجام آن نیستند.
اما با آن هم تلاش دارد تا از این پس ماهانه برنامه‌هایی برای آشنایی بیشتر مردم با موسیقی کلاسیک برگزار کند تا از این طریق موسیقی اصیل هراتی گسترش داده شود


نویسنده: علی سلطانی هروی

موسیقی محلیموسیقی_افغانستانهنر_موسیقی

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad