afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 1034
ولایت کابل ولسوالی کابل

کوچه کاه فروشی کابل؛ محلی برای خرید و فروش پرندگان

کوچه کاه فروشی کابل؛ محلی برای خرید و فروش پرندگان , افغان تراول afghantravelaf

کوچه کاه فروشی کابل یکی از قدیمی ترین و مشهورترین کوچه های شهر کهنه کابل می باشد. این کوچه از دیر زمان به این سو محل خرید و فروش انواع پرندگان بوده است.

این کوچه در ناحیه اول شهر کابل، در منطقه‌ مندوی، پشت مسجد پل خشتی قرار دارد. در اطراف این کوچه مکان‌های قدیمی و تاریخی از قبیل سرای مرغ‌فروشی، سرای سرکه، حمام کوچه کاه‌فروشی و مسجد آن نیز وجود دارد.

مندوی شهر کابل دارای کوچه و مغازه‌های قدیمی می‌باشد.

زمانی که فردی برای اولین بار به این کوچه می‌رود، تصور می‌کند در این کوچه، کاه و علف فروخته می‌شود.

کوچه‌ای در قلب شهر کابل به طول حدود ۳۰۰ متر و با عرض‌های مختلف که پهن‌ترین جای آن حدود ۳ متر عرض دارد.

هنگام ورود به این کوچه، در نخستین نگاه، دکان‌های محقرِ گلی و کهنه، مملو از قفس و پرنده‌های رنگارنگ به چشم می‌خورد و چهچهه‌ زیبای قناری‌ها و صدای دلنشین ساره، کبک، طوطی و غیره در گوش عابران طنین‌انداز می‌شود.

در این کوچه تنگ، ساختمان‌های خمیده‌ای نیز وجود دارند که ناآشنایان با دیدنش، احساس می‌کند ساختمان‌ها هر لحظه فرو می‌ریزند.

به باور ساکنان، این مکان قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد، قدیمی بودن و ازدحام بیش از حد در این کوچه، عبور و مرور را بر عابران سخت کرده است.

مغازه‌داران کوچه کاه‌فروشی به قدمت تاریخی این کوچه اعتقاد فراوان دارند، قبلاً در این کوچه، نان قاق و کاه، خرید و فروش می‌شد ولی پس از اینکه خانه‌ها با مصالح جدید ساخته و نگهداری احشام کم‌رنگ شد، کاه‌فروشی به بازاری از پرنده‌ها تبدیل شد.

در این بازار قناری، طوطی، طاووس، کبوتر، ساره، آهو، خرگوش، کبک و دیگر انواع پرندگان و حیوانات خرید و فروش می‌شود.

گرانترین نوع پرنده در بازار، قناری «چپه پر» لوگر است که ۲۰ تا ۴۰ هزار افغانی ارزش دارد.

روز جمعه از این کوچه به نام «روزبازار» یاد می‌گردد که در آن روز کوچه کاه‌فروشی شلوغ‌تر و بازار خرید و فروش پرندگان داغ‌تر است و روبه‌روی هر دکان گروهی از مردم جمع‌اند و باهم‌دیگر بر روی قیمت پرنده‌ها «چانه‌زنی» می‌کنند. اکثر پرندگان این بازار از شمال افغانستان وارد می‌شود.

در این بازار پرنده‌هایی از کشورهای دیگر هم برای فروش آورده می‌شوند و برخی از دست‌فروشان این بازار از لهستان قناری وارد می‌کنند.

تمام این قناری‌ها دارای پاسپورت لهستانی هستند، آنها از لهستان به کراچی و از آنجا به کابل انتقال داده می‌شوند.

دولت افغانستان، شکار پرندگان و حیوانات را ممنوع کرده است اما این ممنوعیت نیز همانند بسیاری دیگر از قوانین و فرامین، عملا به اجرا درنمی‌آید.


آدرس: ولایت کابل، شهر کابل،ناحیه اول، در منطقه‌ مندوی، پشت مسجد پل خشتی، کوچه کاه فروشی



نویسنده:علی سلطانی هروی

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad