afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 738
ولایت بدخشان ولسوالی ولایت بدخشان

ولسوالی اشکاشم ولایت بدخشان

ولسوالی اشکاشم ولایت بدخشان , افغان تراول afghantravelaf

و لسوالی اشکاشم از دو نوع اقلیم برخودار است گرم وسرد  ساحه مرکز آن درفصل زمستان بسیار سرد و در فصل  تابستان گرم  ومتعدیل است. ولی نواحی اطرف آن در هردو موسوم سرد بوده و بعضی قسمت های آن تا پنج ماه از برف پوشیده میباشد مانند قریه جات گل باغ ، سفید سنگ ،زواردره ، بداربن ، شوالدره  وغیره. مرکز این ولسوالی درحدود ۵۰ کیلو متری مرز مشترک افغانستان و کشور دوست و هم زبان تاجکستان واقع گردیده است که با ناحیه اشکاشم بدخشان کوهی تا جکستان  هم مرز میباشد. این ولسوالی را دریا آمو (پنج) که ازکوه پربرف پامیر افغانستان سرچشمه گرفته از هم جدا می سازد

ولسوالی  اشکاشم که یکی از ولسوالی پرنفوس ولایت بدخشان می باشد . که این ولسوالی  درقسمت شرق ولسوالی  زیباک  ولایت بدخشان موقعیت دارد ، ولسوالی اشکاشم با ولسوالی های زیباک ، واخان ،  شغنان و ولسوالی اشکاشم بدخشان تاجکستان همرز بوده و در حدود (۵۰۰) کیلو متر از مرکز فاصله دارد و دارای (۱۳۸۵۰  )  نفوس ۴۵  قریه میباشد،و %۹۵ مردم ولسوالی اشـــــکاشم  پیرو کیش یا مذهب اسمـــــاعیلی  و یــــــــا پیروان (شهزاده کریم آقا خان) رهبر یا پیشوا اسماعیلیان  جهان میباشند.

زراعت: مردم این ولسوالی عمومآ زراعت پیشه اند و بالای زمین های خویش کار مینمایند. قسمت مرکزی این ولسوالی هموار بوده و اطراف آن مرتفع و کوهستانی میباشد.

مردم این ولسوالی اکثرآ با پالیز کاری مصروف اند و در اوآخر فصل بهار آنرا به زمین پاش میدهند ودر فصل خزان محصولات خویش را که عبارت ازخربوزه ، تربوز ، کچالو وبعضی سبزیجات دیگر میباشد بدست میآورند.

مردم  این ولسوالی به تربیه باغ و شاندن نهال ها مثمر وغیر مثمر بسیار علاقه مند بوده و در موسوم بهار همه به نهال شانی مصروف اندکه درختان این ولسوالی به دو بخش مثمر و غیر مثمر تقسیم میشود.

مردم ولسوالی اشکاشم از نگاه مالداری مانند دیگر ساحات بدخشان مصروف نگهداری و تربیه مواشی میباشند.

قریه جات اطراف این وسوالی:  اکثر مردم به تربیه حیوانات از قبیل گوسفند , بز , گاو , اسپ ، اشتر ، غژگاو  و غیره  حیوانات مصروفند مردم این نواحی به تربیه اسپ زیاد علاقه دارند بخصوص اسپ های بزی.

مردم مرکز این ولسوالی پیش از انقلاب به تربیه بز و گوسفند مصروف بودند ولی در جریان جنگ های ویرانگر دست از رمه داری کشیدند, اما خوشبختانه بعد از ختم جنگ های گروهی مردم دوباره به تربیه مواشی علاقه مند شدند. تربیه اسپ و مرکب در مرکز این ولسوالی مساعد نبوده چون یک مرضی بنام دلزنک شیوع کرده و باعث مرگ زیادی درین دونوع حیوان میگردد که تا هنوز مردم نتوانستند ازین مرض جلوگیر نمایند. و دولت هم تا حال کدام اقدامی به جلو گیری آن نکرده است.


آدرس: ولایت بدخشان، ولسوالی اشکاشم



نویسنده:سلطانی هروی

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad