afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 668

کشتی سنتی یا کشتی پهلوانی

کشتی سنتی یا کشتی پهلوانی , افغان تراول afghantravelaf

کشتی سنتی یا کشتی پهلوانی، یکی از بازی‌های سنتی و بسیار قدیمی در میان مردم افغانستان به شمار می‌رود. این کشتی در ایام‌های مناسبتی و جشن نوروز بیشتر در بین جوانان انجام می‌شود.

 

کشتی پهلوانی در میان مردم افغانستان از طرفداران زیادی برخوردار است که در روزهای نوروز بیشتر در دشت‌ها با شرکت کشتی گیران و تماشاگران برگزار می‌شود.

کشی پهلوانی، در کنار این که یک بازی سرگرم کننده است. یک ورزش سالم نیز به شمار می‌رود و در روستاهای که امکانات و تجهیزات ورزشی مناسب وجود ندارد، بیشتر این بازی از سوی جوانان انجام می‌شود.

این بازی به شکل یک رقابت انجام می‌شود. طوری که دو کشتی‌گیر، در محل یا جای‌های که پوششی از سبزه و خاک نرم داشته باشد، گرد هم می‌آیند و با حضور یک داور مسابقه بین آنها برگزار می‌شود.

بازی کشتی، یکی از سنگین‌ترین بازی درمیان دیگر بازی‌های سنتی به شمار می‌رود که قدرت بدنی بالای برای انجام این بازی لازم است.

افرادی که در این بازی سنتی به شکل کشتی‌گیر شرکت می‌کنند از قدرت بدنی بالا و آمادگی‌های لازم برای انجام این بازی، برخوردار هستند.

کشتی سنتی، یک بازی یا رقابت جوان‌مردانه به شمار می‌رود؛ چون به باور کشتی‌گیران، این بازی از حضرت علی (‌ع) به میراث مانده است.

کشتی یا پهلوانی، مانند دیگر بازی‌های سنتی در افغانستان در برخی  موارد و روزهای خاص، با شرط‌ بندی ها از سوی کشتی‌گیران و تماشاگران به همراست.

چون این بازی، یک رقابت جوان‌مردانه است و بیشتر توسط کاکه‌ها و اعیاران یک شهر یا روستا انجام می‌شود.

در ابتدا، کشتی‌گیران براساس رسم و رواج که وجود دارد، قبل از شروع بازی، سال نو یا هر ایام مناسبتی دیگر که باشد به یکدیگر تبریک می‌گویند و پس قول دادن همدیگر را به آغوش می‌گیرند و بازی آغاز می‌شود.

به همین ترتیب‌، تماشاگرانی که در این بازی حضور دارند نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند و هرکدام باصدای بلند کشتی‌گیر مورد نظر خود را تشویق می‌کنند.

کشتی یا پهلوانی درافغانستان از طرفداران و علاقه مندان زیاد دارد این بازی به حیث یک ورزش مستقل، شامل بازی‌های المپیک نیز است و به صورت رسمی و اکادمیک در ورزشگاه‌ها نیز به علاقه مندان آموزش داده می‌شود.


نویسنده:سلطانی هروی

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad