afghantravel ad
afghantravel ad
ولایت کابل ولسوالی کابل

باغ قاضی از باغ های تاریخی افغانستان

باغ قاضی از باغ های تاریخی افغانستان , افغان تراول afghantravelaf

باغ قاضی، یکی از باغ‌های تاریخی در شهر کهنه کابل می‌باشد که در زمان تیمورشاه، اعمار شد.

این باغ، بخشی از گذر قاضی و مسجد قاضی و قلعه قاضی در چهاردهی کابل، تماما مربوط قاضی فیض‌الله‌خان دولت‌شاهی بود.

تیمورشاه، زمانی که پایتخت را از قندهار به کابل انتقال داد؛ برای بازسازی کابل و تقسیم جاگیر به عوض معاش و یا به اصطلاح ما (تنخواه) برای امرای خویش شهر کابل را بار اول به گذرها و مناطق سرسبز درآورد. در حالی‌که در زمان بابر، چنین تقسیمات هم انجام شده بود.

باغ قاضی، یکی از همان باغ‌هایی‌ست که توسط قاضی‌القضات افغانستان، ملا فیض‌الله ولد فیض‌الدین‌خان دولت‌شاهی» اعمار شد و نسبت حقوق معلمی که بالای تیمورشاه داشت؛ موقعیت این باغ در جوار بالاحصار تا دامنه‌های خواجه صفا و چنداول می‌رسید و یکی از سرسبزترین بخش شهر را تشکیل می‌داد.

باغ قاضی، از جمله باغ‌های مشهور دامنه عاشقان و عارفان در جنوب کابل است.

درختان توت و شاه توت آن، زبان‌زد عام و خاص بود. ضمنا محل تفریح و جشن و سرور کابلیان بود.

اکثریت درختان این باغ تاریخی که مساحت آن ۳٫۵ هکتار در حدود ۱۵ جریب زمین بوده، در سال‌های گذشته هنگامی که قطعات نظامی شوروی در بالاحصار بودند، به خاطر امنیت بالاحصار قطع شده بودند و از این ساحه به عنوان مندوی استفاده می‌شد که بعدها محل تجمع کثافات شد.

دو سال قبل شاروالی کابل تصمیم گرفت تا این باغ را به شکل اولی آن برگرداند و با یک موسسه غیردولتی جرمنی، کار پاک‌کاری و دورنمودن تعمیرهای کهنه این ساحه را آغاز کرد.

بعد از پاک‌کاری این ساحه که بیش‌تر از نیم باغ در حال تکمیل شدن است، حکومت ایالات متحده امریکا با مرکز فرهنگی آغاخان و شاروالی کابل، دست به‌دست هم داده که این پروژه را تکمیل کنند.

باغ بازسازی شده که بزرگ‌ترین ساحه سبز در شهر کهنه کابل بوده، دارای چندین ساحه کوچک در میان درختان برای میله‌های فامیلی، میدان فوتبال و ساحه بازی برای اطفال، خواهد بود.

کمک بلاعوض ۵۳۳۰۰۰ دالری اداره انکشافی بین‌المللی ایالات متحده امریکا، تکمیل بازسازی این پارک و همچنان ارزیابی دقیق شهر کهنه کابل را که در شناسایی پروژه‌ها، مدنظر گرفته شده است.


آدرس: ولایت کابل، ولسوالی کابل، باغ قاضی



نویسنده:علی سلطانی هروی

طبیعت بکر افغانستان

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad