afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 7137

بازدید۶۵۰۰ گردشگر خارجی از "ارگ هرات" در شش ماه

بازدید۶۵۰۰ گردشگر خارجی از

مسوولان ریاست اطلاعات وفرهنگ هرات می‌گویند که در جریان شش‌ماه، بیش از ۶۵۰۰ گردشگر خارجی از قلعه‌ی اختیارالدین در این ولایت بازدید کرده‌اند.

قلعه‌ی اختیارالدین از مکان‌های مشهور تاریخی شهر هرات است و سالانه گردشگران داخلی و خارجی برای دیدن این قلعه به هرات میایند.

نعیم الحق حقانی، رییس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید که گردشگری در این ولایت پس از همه‌گیری کرونا به حالت عادی برگشته است.

آقای حقانی گفت: «ما در شش ماه نخست ۶۶۸۹ نفر توریست‌های خارجی را در هرات میزبان بودیم تنها در برج حمل امسال ۱۲۲۶ نفر خارجی را ما در هرات گردشگر داشتیم و از اینجا دیدن کردند. البته گردشگران ما به چند رقم تقسیم می‌شود گردشگران داخلی گردشگران معارف است گردشگران خارجی است ما اینها را به چند کتگوری تقسیم کرده بودیم و بر اساس آن سروی می‌شود.»

باستان شناسان می‌گویند که قلعه اختیارالدین یا ارگ هرات نزدیک به ۳هزار سال قدمت تاریخی دارد و از سوی بانویی بنام شمیره ساخته شده است. موزیم قلعه اختیارالدین پس از موزیم ملی افغانستان، دومین موزیم است که نزدیک به ۳هزار اثر باستانی در آن نگهداری می‌شوند.

عبدالجبار نوروزی، مدیر موزیم هرات، گفت: «نزدیک به ۳هزار نوع اثر دارد دومین موزیم در سطح افغانستان است بعد از موزیم ملی افغانستان و فعلا ۴۷۴ اثر در سه سالون نمایشگاه موزیم به نمایش گذاشته شده.»

از این مکان گاهی به حیث مغزن ابزارهای جنگی استفاده می‌شد و گاهی هم در آن مراسم تاج پوشی صورت می‌گرفت.

برخی از گردشگران از مسوولان امارت اسلامی می‌خواهند که به مکان‌های تاریخی بیشتر توجه کند.

الیاس، بازدید کننده، گفت: «از ولایت فاریاب آمدیم صرف به خاطر دیدن از این قلعه به دیدن هرات باستان بخاطر تفریح آمدیم، قلعه خوب بوده و یک قلعه تاریخی بوده و باید مثل جاهای تاریخی از اینجا حفظ و نگهداری باید صورت گیرد.»

برخی از فعالان امور فرهنگی در هرات به این باور استند که برای جلب توجه گردشگران، حکومت سرپرست باید مکان‌های تاریخی را به کشورهای همسایه و منطقه معرفی کند.

سید شمس الدین نورزی‌زاده، آگاه مسایل فرهنگی، گفت: «برای رشد و معرفی آثار باستانی یا آبده‌های تاریخی کشور یا معرفی داخل افانستان به کشورهای منطقه همین ارتباطات است ارتباطات که باشد می‌تواند که یعنی مطرح کند کشور یا آثار باستانی کشور مطرح شود راه‌های دیگر هم وجود دارد می‌شود که بازار توریسم را توجه کنند.»

قلعه اختیارالدین هرات که به قلعه شمیران نیز مشهور است، در سال ۶۰۰ هجری در حمله چنگیز خان مغول به هرات تخریب شد و در سال ۶۷۰ هجری دوباره بازسازی و به قلعه اختیار الدین تغییر نام یافت.


نویسنده: علی سلطانی هروی

ارگ_هراتتور_هرات_گرديجاذبه_های_گردشگری_هراتقلعه_اختیارالدین_هراتگردشگری_افغانستان

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad