afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 7142

وجود ۱۶۰ هزار اثر علمی و تاریخی در کتابخانه عامه کابل

وجود ۱۶۰ هزار اثر علمی و تاریخی در کتابخانه عامه کابل , افغان تراول afghantravelaf

عبیدالله حنیف، رییس کتاب‌خانه عامه شهر کابل می‌گوید که کتاب‌خانه عامه یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های کشور است که هم اکنون ۱۶۰ هزار کتاب در آن نگهداری می‌شود.

رییس این کتاب‌خانه می‌افزاید که قدمت شماری از کتاب‌ها به صد سال می‌رسد که کتاب “چتراز” یکی از قدیم‌ترین آن است.

آقای حنیف گفت: «تقریبا در سال ۱۳۴۳ در دوره پادشاهی ظاهر شاه بنیاد نهاد شده است.»

در همین حال، مسوولان کتاب‌خانه عامه می‌گویند که ریاست کتاب‌خانه‌های عامه هفت تالار برای مطالعه دارد که تالارهای افغانستان شناسی، زبان و ادبیات، ریفرینس، کودکان، جراید و مجلات و مطالعه عمومی از بخش‌های این کتابخانه‌ اند.

 

 

محمد ولی آصف، مدیر تالار مطالعه عمومی، گفت: «این بنام چتراز است یکی از کتاب‌های قدیمی‌ست که در شبه قاره‌ هند در مطبعه سنگی چاپ شده محتوای این کتاب تاریخ و روزگاران چتراز قدیم سابقه که فعلا بنام چترال در آن طرف خط دیورند است و در افغانستان بنام نورستان یاد می‌‌شود.»

عبدالواحد، مدیر تالار جراید این کتابخانه می‌گوید، یک نشریه که ۱۱۷ سال پیش نشر می‌شد، در باره تاریخ افغانستان و جهان پرداخته می‌شد.

او می‌افزاید که مجله سراج الاخبار که از نشریه‌های مهم و قدیمی است نیز در این کتاب‌خانه نگهداری می‌شود.

با این حال، شماری از جوانان و دانش‌آموزان می‌گویند که هرچند شمار کتاب‌خوان‌ها در این کتاب‌خانه کاهش یافته؛ اما هنوز نیز شماری از جوانان برای خواندن کتاب‌های دلخواه شان به اینجا می‌آیند.

احمد میلاد، دانش‌آموز، گفت: «هدف زندگی خود را توسط مطالعه ما پیدا کرده می‌توانیم و توسط مطالعه زندگی ما سمت و سو پیدا می‌کند.»

عبدالله، دانش‌آموز دیگر، گفت: «من که مطالعه کتاب می‌کنم این به اندیشه من نه تنها به خودم بلکه به درس‌های من کمک بسیار می‌کند.»

ریاست کتاب‌خانه‌های عامه شهر کابل در سال ۱۳۴۳ بنیاد نهاده شد و قدمت کتاب‌های به صد سال می‌رسد. کتاب‌خانه عامه پس از آرشیف ملی. قدیمی‌ترین کتاب‌ها را در خود دارد.


نویسنده: علی سلطانی هروی

آثار_علمی_افغانستانفرهنگ_تمدن_افغانستانکتابخانه_عامهکتابخانه_عامه_کابلمیراث_فرهنگی_جهان

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad