afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 732
ولایت فراه ولسوالی پشت رود

کوه بچه باران

کوه بچه باران , افغان تراول afghantravelaf

کوه بیچه باران نیز از جمله مکان‌های تاریخی افغانستان به شمار می‌رود؛ اما به دلیل اینکه هنوز به شکل اساسی آن رسانه‌ی نشده است ممکن تعداد بیشتر از سیاحان داخلی و خارجی از آن بی خبر باشند.

افغانستان مکان‌های تاریخی و توریستی بی شمار دارد، اما به دلیل نا امن بودن و رسانه‌ی نشده این مکان‌ها ازدید سیاحان داخلی و خارجی باز مانده  است. اگر این مکان‌های تاریخی به صورت درست مدیریت شوند و به سیاحان و گردشگران داخلی و خارجی معرفی شوند. این مکان‌ها می توانند یک منبع درامد بسیار زیاد برای دولت افغانستان و باشندگان افغانستان داشته باشد.

در یک فرسنگی فراه کوهی است که آن را بیبچه باران میگویند و در آن کوه طاقی سنگی است که همیشه از آنجا آب می چکد و نیز دربین جر کوه بیبچه در یک تخته سنگی لاخ کوه یک سوراخ که هرموسم سال از آن به اندازه دو انچ آب بیرون پرتاب میشود وتاده دقیقه تمام حوضچه ها (تعداد ۵ تا ۶ حوضچه) راپر از آب میکند وبعد دفعتا خاموش میشود . این فوران آب منظم نبوده گاهی روز سه بار روشن میشود وگاهی هم دو الی سه روز بعد ،مردم آن را واترپمپ بی بی میگویند، ودرجای دیگر تخت بی بی قرار دارد که به اندازه نیم انچ آب از زیر لاخ کوه دریک جوی چه روان است بلای علف زار پودینه تقسیم میشود و از بالای علف زار در فاصله ۱۰۰ متر پایان کوه میریزد وهمیشه در آنجا باران است از همین رو همانجا را بارندک گویند وخود کوه را بیبچه باران میگویند.

معلومات جالب و شگفت انگیزی کوه بیبچه باران در ولایت فراه!!! وجه تسمیه این کوه: کوه بیبچه باران یا بچه باران کسی بود سخت عاشق ولی از بخت بدش پدر دختر، دخترش را به بچه باران نمی داد، از این روی بچه باران به این کوه بخاطر تهی کردن دل پر وگریان اش در مغاره بزرگ و کلان که در قسمت فوقانی کوه موقعیت دارد رجوع می کرد، قابل یاد آوری است که آن مغاره بزرگ و کلان که در قسمت بالایی آن کوه قرار دارد قطرات آب بشکل باران در آنجا تراوش می کند، که بس عجیب و متحیر کننده می باشد که چطور آب در آن قسمت بالایی کوه در آن مغاره می بارد، آن مغاره بنام باراندک یاد می شود. این کوه بلند و مرتفع در شمال شرق فراه در ولسوالی پشت رود ولایت فراه موقعیت دارد، طوریکه در تصویر می بیند در یک گوشه کوه چقری عمیق و بزرگ از آب قرار دارد که بعد از پر کردن ۶ حوضچچه دیگر آب زیر شن میرود.

به نقل از مردم  بی بی زنی یکی از سردارن جنگی در مقابل اجنبی ها بوده که بعد از کشته شدن شوهرش وتا آخررزمید

ومقاومت کرد ه وبه دهن دره کوه حدود بیشتر از هزار قبر دستجمعی وجود دارد که از مقاومت گران همان دوره است.

در بلندی ۱۵۰متری کوه تخت بی بی وجود دارد که در سنگ آن  جا دست بی بی حک شده که به به وضوع کلک ودست

این زن مبارز دیده میشود ودریک گوشه این تخت سوراخ به اندازه که یکنفر دران داخل شده میتواند ودهن اش با تخته سنگی بزرگی مسدود گردیده وگفته میشود بی بی در این غار رفته ودر آنجا باغی است وغیب گردیده است.


آدرس: ولایت فراه، در شمال شهر فراه [در ساحه ولسوالی پشت رود]، کوه بچه باران



نویسنده:سلطانی هروی

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad