afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 681

غلغله شیطان یا شیدکان

غلغله شیطان یا شیدکان , افغان تراول afghantravelaf

غلغله شیطان یا شیدکان یک بازی بسیار قدیمی و سنتی در افغانستان است. این بازی بیشتر در میان نوجوانان و کودکان مروج می‌باشد.

این بازی بیشتر در شهرها و روستاهای نزدیک شهر در اوقات فراغت توسط کودکان انجام می‌شود و یکی از سرگرمی‌های سالم در بین آنها به شمار می‌رود.

روال بازی طوری است که یک گروه هر کدام گودال کوچک برایشان روی زمین در اطراف گودال مرکزی حفر می‌کنند که آن را خانه شیطان می گویند.

از یک فاصله دورتر توپی را که به اندازه گودال است، به سمت خانه شیطان پرتاب می‌کنند، اگر توپ کوچک به خانه کسی دیگری رفت، صاحب گودال بر شانه‌‌های فردی که توپ را انداخته می‌نشیند تا به این ترتیب وی موفق شود توپ را داخل خانه شیطان سازد.

زمانی که توپ داخل خانه شیطان شود، همه فرار می‌کنند و  فردی که توپ را داخل خانه شیطان انداخته با توپ یکی از اعضای گروه را نشانه می‌گیرد و توپ به هرکسی اصابت کند،وی باید توپ را داخل خانه شیطان یا همان گودال مرکزی بسازد و بازی به همین ترتیب ادامه دارد.

این بازی از بسیار قدیم در میان مردم افغانستان رواج دارد و بیشتر توسط کودکان در دشت‌ها و مکان‌های مناسب انجام می‌شود.

تعدادی زیادی از بازی‌های سنتی در شهرهای بزرگ افغانستان، با آمدن تکنولوژی در حال محو شدن است؛ اما این بازی‌ها هنوز در روستاهای افغانستان، برای ایجاد یک سرگرمی سالم توسط باشندگان روستاها انجام می‌شود.

در روستاها امکانات و تجهیزات برای ورزش کردن وجود ندارد، به همین دلیل بازی‌های سنتی  برای صحت مند بودن جایگزین ورزش شده و هنوز هم در روستاها جایگاه شان را حفظ کرده است.

این بازی ها برعلاوه ورزش و ایجاد سرگرمی در میان باشندگان افغانستان، ازجمله سنت‌ها و رواج‌های بسیار قدیمی مردم افغانستان است که باید از آنها پاسداری شود.


نویسنده:سلطانی هروی

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad