afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 1228
ولایت غزنی ولسوالی ناور

« دشت ناور »؛ زیست‌گاه انسان‌های ماقبل تاریخ

« دشت ناور »؛ زیست‌گاه انسان‌های ماقبل تاریخ , افغان تراول afghantravelaf

یکی از مناطق تاریخی و دیدنی غزنی منطقه « دشت ناور » است که قدمت تاریخی آن به دوره انسان‌های ماقبل تاریخ می‌رسد.

ولایت غزنی در مرکز افغانستان قرار دارد و از طرف شمال با ولایات «بامیان» و «میدان وردک»، از جنوب و جنوب غرب با ولایت «زابل»، از مشرق با «لوگر و پکتیا»، از جنوب شرق به «پکتیکا» و از مغرب با ولایت «ارزگان» و «دایکندی» همسایه است.

شهر غزنی مرکز ولایت غزنی و از کابل ۱۳۵ کیلومتر فاصله دارد.

دشت ناور که در شهرستانی با همین نام، در ۵۵ کیلومتری شمال غربی ولایت غزنی قرار دارد و مساحت آن ۷۵۰۰ هکتار  می‌باشد.

در مجموع این منطقه که ۳۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، حدود ۷۰ هزار هکتار مساحت دارد.

 

 

طبق نوشته «محمد عظیم عظیمی»، پژوهشگر و کارشناس میراث فرهنگی غزنی، دشت ناور غزنی به لحاظ تمدن ما قبل تاریخ دارای اهمیت فوق العاده است.

در این دشت زیبا، تپه‌های چهارگانه‌ای در بخش شمالی واقع شده که ارتفاع آن حدود ۴۰ تا ۶۰ متر بوده و زیستگاه انسان‌های ما قبل تاریخ محسوب می‌شوند.

آنگونه که در کتاب «جغرافیای ولایت غزنی» اثر «محمد عظیم عظیمی» آمده است، بقایا و آثار به دست آمده از دشت ناور پس از تحقیقات و کاوش‌هایی که برای نخستین بار در سال ۱۹۶۷ توسط هیئت‌های افغانستانی و هندی صورت گرفت شامل تبرهای ابتدایی، شمشیرهای دو لبه و چاقوهای کوچک می‌باشد که از نوع سنگ‌های «آبسیدین» هستند.

شاید علت تجمع انسان‌های ما قبل از تاریخ در پناهگاه‌های صخره‌ای این منطقه، وجود چراگاه‌های وسیع و خرم، وجود مواد خام از قبیل سنگ‌ها و موقعیت استراتژیکی تپه‌های این دشت بوده است . که زمینه کنترل و نظارت بر شکار را برای مردم آن دوره فراهم آورده، وجود آب کافی از قبیل چشمه‌های زلال نیز به سکونت مردم در این منطقه کمک کرده است.

 

 

چشمه‌های آب گرم دشت ناور

در شرق دشت ناور کوه‌های مختلفی وجود دارد . در این ناحیه جریان باد، عمل فرسایش را سرعت بخشیده، و در شکل صخره‌ها تغیرات زیادی ایجاد کرده است.

در دشت ناور بقایای ۸ مرکز آتشفشانی و ۲ چشمه مهم آب گرم وجود دارد.

آب گرمی در منطقه « قلعه چه » به نام « گرم آب » شهرت دارد که حرارت آن به ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد . این چشمه در مرکز ناور، ۴۵ کیلومتر به طرف غرب واقع شده است.

علاوه بر غاز، پرندگان و مرغان آبی، تعدادی از حیوانات پستاندار و خزندگان نیز در این منطقه زندگی می‌کنند . که می‌توان از شغال، گرگ، روباه، موش خرمایی و سمور نام برد.

 


آدرس: ولایت غزنی، ولسوالی ناور، دشت ناور



نویسنده:علی سلطانی هروی

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad