afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 1283
ولایت جوزجان

«یحیی بن زید» زیارتگاه و مأمنی برای مردم در «سرپل»

«یحیی بن زید» زیارتگاه و مأمنی برای مردم در «سرپل» , افغان تراول afghantravelaf

مزار «یحیی بن زید» در سر پل از زیارتگاه‌های مهم مردم افغانستان بخصوص شیعیان این کشور است. که همه ساله مشتاقان فروانی از تمام نقاط کشور برای زیارت به آنجا سفر می‌کنند.

سر پل در گذشته بخشی از ولایت «جوزجان» محسوب می‌شد. و در سال ۱۳۶۷ خورشیدی بر اساس تقسیماتی که صورت گرفت سرپل به عنوان ولایت مستقل در آمد.

در شهرهای مختلف ولایت سرپل اماکن مذهبی و تاریخی فروانی وجود دارد. که مزار یحیی بن زید در این ولایت از مهم‌ترین اماکن مذهبی افغانستان به شمار می‌رود.

یحیی بن زیدبن علی بن الحسین(ع) به علت مبارزه و مخالفت با حکومت بنی امیه مجبور به هجرت به خراسان شد. و در سال ۱۲۵ قمری در منطقه‌ای که هم اکنون مزار وی قرار دارد به دست عوامل حکومت بنی امیه به شهادت رسید.

مزار یحیی بن زید بعدها توسط حاکمان سلجوقی احداث شد. آنگونه که در کتاب «روایت نابسامانی» اثر «محمد علی عبدلی رحیمی» آمده است، بنای قدیم زیارتگاه این امام زاده از بین رفته. و ویران شده و به تازگی بنایی در ۲ طبقه، دارای حجره‌ها و چندین رواق برای کارهای فرهنگی و اداری، مهمانسرا و آسایشگاه خدام و زوار طراحی شده است.

 

طبقه اول این زیارتگاه به ارتفاع ۵/۴ متر در نظر گرفته شده. و در قسمت ورودی شرقی یک مناره به ارتفاع ۲۲ متر طراحی و ساخته شده است.

همچنین یک گنبد به ارتفاع حدود ۲۵ متر روی ۱۶ ستون، بر روی مرقد احداث شده است.

صحن مرکزی این بنا نیز به مساحت ۴۶۲۱ متر زمین، دارای ۴ درب ورودی طراحی گردیده است.

همچنین در قسمت شمالی بنا ۸۵۰ متر مربع برای ساخت تأسیسات شامل منبع آب، قصابی، کشتارگاه و سردخانه در نظر گرفته شده است.

همه ساله در آستانه تحویل سال نو خورشیدی، مزار این امامزاده، از سرتاسر افغانستان زائران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند.

در لحظه تحویل سال نو در جوار مزار علم بزرگی با حضور مقامات دولتی و شخصیت‌های مذهبی و عموم مردم بر افراشته می‌شود. و تا ۴۰ روز همچنان بر افراشته می‌ماند. و در روز چهلم با انجام مراسمی علم به جایگاه اصلی خود در داخل زیارتگاه باز می‌گردد.


آدرس: ولایت جوزجان، در فاصله ۱.۵ کلیومتری شهر سرپل، زیارتگاه‌ یحیی بن زید



نویسنده:علی سلطانی هروی

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad