afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 613
ولایت کابل ولسوالی کابل

کوچه کاه فروشی

کوچه کاه فروشی , افغان تراول afghantravelaf

کوچه کاه فروشی کابل، در میان خانه‌های کاهگلی، کوچه و پس کوچه‌های کابل قدیم موقعیت دارد. کوچه کاه فروشی یک نام آشنا در میان شهرواندان کابل است. حتی می‌توان گفت که این کوچه به سطح ملی و بین‌المللی شهرت دارد.

کوچه کاه فروشی شهر کابل از کوچه‌های تاریخی شهر کابل به شمار می‌رود که قدامت آن به زمان حکمرانی تیمورشاه درانی برمی‌گردد. در روایات و گفته‌های مردم قدیم آمده است، زمانی‌که پس از وفات احمد شاه درانی، پسرش تیمورشاه درانی، پایتخت افغانستان را از قندهار به کابل انتقال می‌دهد.

موضوع انتقال پایتخت از قندهار به کابل، تحولات چشم‌گیری را در کابل باعث می‌شود که از جمله نام‌گذاری محلات و کوچه‌ها دراین شهر است.

کوچه کاه فروشی، یک کوچه‌ی تنگ و باریک است که در زمان تیمورشاه درانی به این نام مسمی شده است. این کوچه در مرکز کابل، در ناحیه اول و در جوار مسجد پل خشتی موقعیت دارد.

قاری عبدالواحد، نماینده وکلای گذر ناحیه اول شهر کابل میگو‌ید که کوچه کاه‌فروشی کابل قدامت دوصد ساله دارد. در این کوچه پرندگان رنگارنگ و دیگر حیونات خانگی به نمایش گذاشته شده و به فروشی می‌رسد.

به همین ترتیب، به گفته بزرگان این محل، کوچه کاه فروشی از قبل برای به نمایش گذاشتن پرندگان انتخاب شده است.

درگذشته بیشتر در کنار پرندگان، کاه و علف نیز در این کوچه به فروشی می‌رسید، اما امروزه بیشتر در این کوچه، انواع مختلف پرندگان و حیوانات خانگی به چشم می‌خورد و بازار فروش این پرندگان رنگ و رونق دیگری دارد.

به گفته دکانداران این کوچه، در گذشته بیشتر کابلیان اصیل و مردمان کاکه در این کوچه زندگی می‌کردند از جمله آقای مجنون که از کاکه‌ها و اعیاران اصلی شهر کابل به شمار می‌رفت.

حاجی محمد عظیم از ملاهای این منطقه از کاکه‌های دیگر این منطقه بود که به صدا رسایی تمام در مسجد پل خشتی اذان می‌گفت و صدایش فوق‌العاده بالای مردم و نماز گذاران تاثیر داشت.

غفور بی گرده دیگر از جوانان و کاکه‌های کوچه کاه فروشی کابل بود که در زمان حیاتش در کاکگی و جانمردی شهره‌ی شهر بود

کوچه کاه فروشی کابل از جمله محدود مکانی در کابل است که شرایط سیاسی، اجتماعی و جنگ‌های داخلی در آن تاثیرات فراوان نداشته است چرا که خانه‌های کاهگلی این محل هنوز پابرجاست.

هنوز این کوچه همان جمع و جوش سابق را دارد. فروش انواع پرندگان و حیوانات دیگر خانگی در این کوچه بازار گرم دارد و از همه مهمتر اینکه غذاهای سنتی و افغانی مانند شش کباب، چاینکی، و شوربای پاچه هنوزم هم در این منطقه موجود است و کیفیت و لذت خاص خود را دارد.

سید محمد آغا کفتری و پسری عطا از جمله کفتر فروشان کاکه و نامدار این کوچه بودند که حالا خودشان وفات نموده و حال فرزندان آنان در این محل دکان دارند و شغل پدر را دنبال می‌کنند

مثل این دو مرد عیار و کاکه، بسیاری دکانداران و کاکه‌های این کوچه که فعلن حیات نیستند؛ اما پسران و نواسه‌های شان راه و روش اجداد شان را دنبال می‌کنند و بازار این کوچه را گرم نگهداشته اند.

کوچه کاه فروشی، یکی از مکان‌های تاریخی بسیار قدیم شهر کابل است که از همان ابتدا تا اکنو بازدید کنندگان داخلی و خارجی خودش را دارد. پرندگان و دیگر حیوانات خانگی که در این کوچه به نمایش گذاشته شده و به فروشی می‌رسند از کشور های خارجی مثل امریکا، آسترالیا، بریتانیا… آورده می‌شود.

در بیشتر از یک دهه گذشته در بیشترین نقاط شهر کابل بازسازی و نوسازی صورت گرفته است؛ اما خانه‌های کهنه و فرسوده این محل از سوی دولت به عنوان مکان‌های تاریخی حفظ شده و دست ناخورده باقی‌مانده است.


آدرس: ولایت کابل، ناحیه اول شهر کابل، کوچه کاه فروشی



نویسنده:سلطانی هروی

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad