afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 656

کاغذ پران بازی

کاغذ پران بازی , افغان تراول afghantravelaf

کاغذپران بازی، یکی از پر طرفدارترین بازی سنتی در بین شهروندان افغانستان به ویژه کابل است. کاغذ پران بازی که به آن گدی‌پران بازی نیز گفته می‌شود، در میان کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگ‌سالان علاقه‌مندان بی‌شمار دارد.

در شروع فصل سرما و روزهای مناسبتی ویژه، آسمان شهر کابل مملو از کاغذ پران های می‌شود که مردم آن را به آسمان بلند می‌کنند

کاغذ پران توسط افرادی که در ساختن آن تجربه دارد و مسلکی هستند، ساخته می‌شود. معمولن کاغذ پران ها توسط افرادی ساخته می‌شود که اجداد آنها نیز در ساختن کاغذ پران مصروف بودند و این شغل برای شان میراث مانده است.

برای اینکه کاغذ پران ها بیشتر جلب توجه کند، آنها کاغذ پران را با عکس‌های چهره‌های مشهور، اشعار و تصویرهای عاشقانه طرح و دیزان می‎کنند.

در گذشته‌ها، بیشتر کسانی که عاشق بودند برای اظهار محبت شان برای معشوق، حرف‌های دل شان را در کاغذپران حک می‌کردند و در خانه معشوق رهایش می‌کردند.

کاغذ پران بازی طوری انجام می‌شود که نخست کاغذپران را تاربندی می کنند که طول آن به هزاران متر می رسد، معمولن برای هر کاغذپران، دو نفر ضرورت است یکی برای کنترول کاغذپران و دیگری هم برای چرخه پر از تار. افراد ماهر در کاغذپران بازی کسانی هستند که بتواند کاغذپران های بالا شان در آسمان را تار داده و آن را رها کرده و برنده شود.

کاغذپران بازی در گذشته‌ها بیشتر در بین کاکه‌ها و اعیاران کابل که در کوچه خرابات شهر کابل زندگی می‌کردند مروج بود.

اما اکنون، بیشتر جوانان و نوجوانان به این بازی سنتی علاقه بشتر دارند و در بعضی مناطق کشور و گوشه‌های کابل، بزرگسالان نیز بخاطر سپری کردن اوقات فراغت شان این بازی را انجام می‌دهند.

کاغذ پران بازی

کاغذپران بازی، قدیمی‌ترین بازی در افغانستان به ویژه در شهر کابل است که حتی افراد کهن سال به آن علاقه دارند.این بازی در شروع فصل سرما و روزهای مناسبتی، در بین مردم انجام می‌شود.


نویسنده:سلطانی هروی

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad