afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 632

میله گل سرخ

میله گل سرخ , افغان تراول afghantravelaf

روضه حضرت علی در شروع هر سال جدید میزبان ده‌ها هزار مهمان است. برپایی جشن باستانی که از دیر زمان به “میله گل سرخ” در میان افغان ها مشهور است به درازای تاریخ بلخ باستان می‌رسد. این جشن باشکوه‌ترین مراسم‌ نوروزی در افغانستان می‌باشد که میزبان آن روضه حضرت علی در شهر مزارشریف می‌باشد.همه ساله، چند روز قبل از نوروز، مردم افغانستان از سراسر این کشور با ترانه‌ی مشهور “بیا که بُریم به مزار ملا ممد جان”

به سوی دیار مولا علی حرکت می‌کنند و خود را به این جشن می‌رسانند.این جشن را «میله گل سرخ» نام نهاده‌اند، چون دشت‌های بلخ در این فصل غرق گل‌سرخ می‌شود. دشت و دمن‌، کوهها و تپه‌ها، کشتزارها و باغ‌ها و حتی در و دیوار و بام خانه‌ها را گل‌های سرخ شقایق در بر می‌گیرد.

شهر مزار شریف در شروع هر سال جدید میزبان ده‌ها هزار مهمان است

با این وجود روضه حضرت علی، مرکز برگزاری جشن گل سرخ‌ است‌ که همه‌ساله با برافراشتن علم این زیارت، آیین‌های نوروزی آغاز می‌شود. مردم از همه‌ی نقاط افغانستان برای شرکت در این آیین ملی و دینی گرد می‌آیند و به همین دلیل، شهریان مزار در ماه‌ حوت، مهمان‌خانه‌ها، مسافرخانه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و چایخانه‌ها را برای استقبال از مهمانان آماده می‌کنند.

پارک روضه‌، جاده‌ها و ساختمانهای پیرامون آن نیز در این روزها تزیین و چراغانی می‌شود.در شب سال نو هزاران زن و مرد، پیر و جوان‌، کودک و بزرگ در پارک روضه زیارت سخی جمع می‌شوند و شب را با خوشی و شادمانی بی‌صبرانه در انتظار سال نو و برافراشتن پرچم این زیات که به “علم مبارک شاه اولیا” شهرت دارد، به پایان می‌رسانند.

با بلند شدن علم‌، موزیک احترام نواخته می‌شود و توپ‌هایی به رسم احترام شلیک می‌گردد. شمار زیادی از کبوتران سفید زیارت سخی بر فراز شهر مزار شریف به پرواز در می‌آیند. یکی از مقامهای بلندپایه حکومت و یا هم والی بلخ در مراسم حاضر می‌شوند و پس از سخنرانی و دعای شکر، مراسم را در این مکان به پایان می‌رسانند.

عکس: آداب و رسوم افغانستان


نویسنده:سلطانی هروی

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad