afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 1473
ولایت هرات ولسوالی هرات

زیارتگاه خواجه غلتان ولی

زیارتگاه خواجه غلتان ولی , افغان تراول afghantravelaf

افرادی که به زیارتگاه خواجه غلتان هرات می‌آیند، بر این باورند که این مکان کرامت دارد و حاجات آنان را بر آورده می‌کند.

در مورد پیشینه این آرامگاه و خود خواجه غلتان روایت‌های متعددی در بین مردم وجود دارد.

«شیخ یحیی بن عمار سجستانی» معروف به «خواجه غلتان» از بزرگان دیار هرات به حساب می‌آید که مزار وی در خیابان کهن هرات، از قدیم زیارتگاه خاص و عام بوده است.

در مورد تولد و وفات خواجه غلتان اطلاعات دقیقی در دست نیست و روایت‌های مختلفی در این باب گفته شده است، اما مزار وی در شمال شهر هرات و در جوار مزار «سید عبدالله مختار»، از گذشته‌های بسیار دور مشتاقان زیادی را به سوی خود جذب کرده است.

آنگونه که «رسول پویان»، در کتاب«جغرافیای عمومی هرات» نوشته است، در نزد مردم هرات این باور وجود دارد که «شیخ یحیی سجستانی» در هنگام رسیدن به حوالی شهر هرات مشاهده کرد که خاک این شهر، مدفن اولیا،دانشمندان،هنرمندان و دیگر بزرگان است.

به همین دلیل، وی به خود اجازه نداد که بر آن خاک مقدس، پای نهد. پس خود را با غلت زدن به شهر رساند و به این سبب به «خواجه غلتان» معروف شد.

برخی نیز روایت کردند: وی از جانب کوهی وارد هرات شد و به دلیل اینکه اولیای زیادی در این شهر خفته بودند غلت زنان وارد شهر شد و در همین چرخش نیز درگذشت.

در حال حاضر در قسمت شرقی آرامگاه خواجه غلتان، زمین مسطحی وجود دارد و بسیاری از مردم هرات باور دارند که این مکان کرامت دارد و حاجات آنان را بر آورده می‌کند.

در این قسمت آرامگاه خواجه غلطان زمینی چهار گوش به گودی یک و نیم متر و طول و عرض در حدود ۸ متر وجود دارد.

در بخشی از این زمین سنگ تختی وجود دارد. بازدید کنندگان این مزار معمولاً سر خود را رو یا سنگ می‌گذارند و ۲ دست خود را جلوی چشمان خود می‌گیرند و به توصیه مسئول این مزار سوره حمد و فاتحه را میخوانند و سپس با نیروی خود در همان حالی که چشمان خود را بسته‌اند سه چرخ به دور خود می‌چرخند.

پس از چرخ سوم بنا به نیرویی که تاکنون ناشناخته مانده‌ این چرخش ادامه پیدا می‌کند و فرد را در سراسر زمین به گردش می‌آورد بطوری که باید فرد دیگری بیاید و وی را از حرکت باز دارد.

در حال حاضر از شهرهای دیگر افغانستان و توریست‌های خارجی نیز برای زیارت به خواجه غلتان می‌آیند.

 

 


آدرس: ولایت هرات، شمال شهر هرات، زیارتگاه خواجه غلتان



نویسنده:علی سلطانی هروی

مشاهیر افغانستان

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad