afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 1440
ولایت بلخ ولسوالی بلخ

«خانقاه سلطان‌العلما» نگینی در بلخ

«خانقاه سلطان‌العلما» نگینی در بلخ , افغان تراول afghantravelaf

خانقاه مولانای بلخ که برخی تاریخ‌نگاران افغانستان آن را خانقاه و برخی دیگر زادگاه مولانای بلخ می‌دانند، در شمال افغانستان قرار دارد.
این مکان تاریخی که برخی تاریخ‌نگاران افغانستان آن را خانقاه و برخی دیگر زادگاه مولانای بلخ یا «خانقاه سلطان‌العلما» می‌دانند، پس از چندی در ایام اقامتش در بلخ، مدرسه شد، در ولایت بلخ در شمال افغانستان قرار دارد.
این خانقاه از دیوارها و گنبدهای گِلی ساخته شده که قدمت آن به چند سال قبل از تولد مولانا جلال‌الدین محمد بلخی می‌رسد و به دلیل همین سابقه تاریخی، سالانه میزبان صدها و هزاران گردشگر افغانستانی و خارجی است.
خانقاه مولانای بلخ که همخوانی با معماری آن زمان داشت، از گِل ساخته شده و به همین دلیل است که در برابر باران و گذر زمان مقاومت خود را زودتر از انتظار از دست می‌دهد.
با این وجود، منطقه سرسبز و دل‌انگیز بلخ توانسته بوی مولانا را در کوچه‌های خود نگهدارد.
به هر صورت، بر اساس اظهارات تاریخ‌نویسان افغانستان در این مکان صدها نفر در نزد پدران مولانای بلخ درس آموخته‌اند.
بر اساس اظهارات این آگاهان، شخصیت اولیه مولانای بلخ نیز در همین مکان شکل گرفته چون حضرت مولانا ایام کودکی و نوجوانی خود را در همین مکان و در نزد پدرش گذرانده و آموزش دیده و پس از آن عازم ترکیه شده است.
شاید هم به همین دلیل بود که ترکیه حدود ۳ سال پیش به دولت کابل وعده داد که کار بازسازی آن را انجام داده و خانقا مولانا را از خطر نابودی نجات می‌دهد.
اما گذشت زمان نشان داد که ترکیه با وجود اینکه حتی خانقاه را مورد بررسی قرار داده و اعلام کرد که به زودی کارش را آغاز می‌کند، تاکنون هیچ اقدامی را انجام نداده و خانقاه مولانای بلخ همچنان در حال ویرانی است.
پس از آنکه دولت ترکیه به وعده‌های خود عمل نکرد و خانقاه سلطان‌العلما را به حال خودش واگذار کرد، «نبی‌زاده» یکی از سرمایه‌گذاران افغانستانی وعده بازسازی آن را داد، اما تاکنون وی نیز در این خصوص کاری انجام نداده است.
ولایت بلخ افغانستان مهد ادیان مختلف و زیست گاه نامداران تاریخ و یکی از ولایت‌هایی است که بیشترین آثار و مکان‌های تاریخی را در خود جا داده است.
در طول ۳ دهه جنگ‌های داخلی و اشغال نظامیان خارجی اکثر این بناها و آثار تاریخی در معرض نابودی قرار گرفت و تا حدی زیادی ویران شد.


آدرس: ولایت بلخ، ولسوالی بلخ، خانقاه مولانای بلخ



نویسنده:علی سلطانی هروی

آثار_آبدات_تاریخی_افغانستانمشاهیر افغانستان

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad