afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 1518
ولایت نورستان

آهوی مشک؛ دراکولای زیبای افغانستان

آهوی مشک؛ دراکولای زیبای افغانستان , افغان تراول afghantravelaf

آهوی مشک افغان یکی از ۷ گونه مرتبط آسیایی است که بنا بر بررسی جدید انجمن حفاظت از حیات وحش (WCS)، هنوز در افغانستان زندگی می‌کند.

پیش از این تصور می‌شد که این جانور منقرض شده، آخرین مشاهده این آهو که از سوی یک تیم دانمارکی صورت گرفته بود به سال ۱۹۴۸ میلادی باز می‌گردد. کارشناسان حیات وحش موفق شدند این گونه منقرض شده را در سال ۲۰۱۴ بار دیگر مشاهده کنند.

شهرت آهوی مشک به دلیل داشتن دندان‌های نیش شبیه به خون‌آشام‌ها در جنس نر است. حیوان شناسان دندانهای نیش این آهو را مشابه عاج فیل می دانند. این دندان‌ها در جنس نر، در فصل جفتگیری رشد می‌کنند. آهو مشک نر از این دندان‌ها برای رقابت با سایرین در فصل جفتگیری استفاده می‌کند.

 

آهوی مشک افغانستان _ افغان تراول

 

این آهو تولید کننده عطر مشک است که در عطرسازی، بخور و داروسازی مصرف می شود. شکارچیان در پی بدست آوردن غده های عطری آهوی مشک، این حیوان را شکار می کنند. ارزش این غده ها از معادل وزنی طلا گرانتر است و با قیمت های بالا در بازار سیاه بفروش می رسد. بر اساس تحقیقات انجام شده، آهوی مشک بدلیل نابودی محیط طبیعی زیست و شکار بیرویه در حال انقراض است.

این آهوها در سراشیبی های تند و صخره ای استان نورستان افغانستان پراکنده هستند و بخاطر مخفی شدن و استتار طبیعی عکسبرداری از آنها دشوار است. به دلیل شکار غیرمجاز و نابودی زیستگاه، این جانور از سوی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)‌ در فهرست قرمز گونه‌های در حال انقراض قرار گرفت. زیست شناسان آهوی مشک و پلنگ برفی را میراث طبیعی کشور افغانستان می دانند که به دنبال آن هستند تا از انقراض این حیوانات جلوگیری کنند.


نویسنده:علی سلطانی هروی

پرندگان_حیوانات_افغانستانطبیعت_افغانستان

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad