afghantravel ad
afghantravel ad
ولایت کابل ولسوالی پغمان

طاق ظفر؛ نماد استقلال و آزادی افغانستان

طاق ظفر؛ نماد استقلال و آزادی افغانستان , افغان تراول afghantravelaf

طاق ظفر که پس از استرداد استقلال افغانستان توسط «امان‌الله خان» ساخته شد، علاوه بر اینکه نمادی از آزادی و برازندگی افغانستانی هاست، خود به مکانی برای گردشگری ملت‌های جهان تبدیل شده است.

امان‌الله خان، پادشاه سابق افغانستان پس از آنکه استقلال این کشور را از دست بریتانیای کبیر «انگلستان» امروزی در سال ۱۲۹۸هجری شمسی مطابق ۱۹۱۹ میلادی به دست گرفت، اقدام به ساخت این طاق در پغمان کرد.

این بنای افغانستان از اهمیت ویژه‌ای برای افغانستانی ها برخوردار است به طوریکه «سید مخدوم رهین» وزیر سابق اطلاعات و فرهنگ در مورد آن چنین گفته است: طاق ظفر پغمان از آثار پرافتخار تاریخ معاصر افغانستان و یادگار خاطره جانبازی شهدای برحق جهاد استقلال افغانستان در پایان دهه دوم قرن بیستم است . و از یادگارهای تاریخی زیبای پغمان ولایت کابل نیز به حساب می‌آید.

افغانستانی ها همه ساله در سالروز استرداد استقلال کشور خود با تجمع پرشکوه در طاق ظفر این روز را جشن می گیرند. و آن را روز خوشی برای تمام ساکنان این سرزمین می‌دانند.

 

 

نام‌هایی که روی سقف کمان مانند و دیوارهای گمبزی شکل طاق ظفر حک شده، اسامی کسانی است که با خون خود استقلال افغانستان را به دست آورده‌اند و به جهان قدرت آزادزیستی را تبیین کردند. بر اثر جنگ‌های تحمیلی و درگیری‌های داخلی و پس از آن شورش افغانستانی‌ها در برابر نظامیان اشغالگر شوروی این طاق تخریب شده بود. اما پس از آنکه دولت جدید با حمایت کشورهای خارجی در افغانستان به میان آمد، کار بازسازی این طاق نیز در دستور کار دولت قرار گرفت.

این بنا در سال ۱۳۸۴ هجری خورشیدی با هزینه ۱۸۶ هزار دلار آمریکایی که از سوی کشورهای خارجی پرداخت شده بود، توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان بازسازی شد.

 

 

طاق ظفر اکنون خود مکان خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی است. و سالانه شاهد هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

زمام‌داران و دولت‌های که پس از امان‌الله خان در افغانستان روی کار آمده‌اند احترام ویژه‌ای به این طاق و آزادی این کشور دارند. طوری که تصاویری از این طاق برای چندین بار روی سردر بانک‌های افغانستان دیده شده است.

 


آدرس: ولایت کابل، ولسوالی پغمان، طاق ظفر



نویسنده:علی سلطانی هروی

امان الله خان

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad