afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 7157

"سنگ هفت قلم" هرات در لیست میراث جهانی یونسکو

وزیر اطلاعات وفرهنگ کشور و دیگر مسئولین محلی در هرات از آثار باستانی این ولایت مخصوصا “سنگ هفت قلم” که از شاهکارهای هنری کهن، در این ولایت می باشد بازدید نمودند.

در این بازدید، مولانا نعیم الحق حقانی، رئیس اطلاعات وفرهنگ هرات از وزیر اطلاعات فرهنگ کشور خواست تا این سنگ تاریخی در لیست میراث های تاریخی سازمان یونسکو ثبت شود.

به گفته او، این سنگ جزو شاهکارهای حکاکی جهان می باشد.

آقای حقانی علاوه نمود: سنگ هفت قلم از جمله آثار تاریخی دوره ارزشمند تیموریان است که در جهان بی نظیر می باشد.

رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات تاکید نمود: این سنگ که در مجموعه گازرگاه شریف نگهداری می شود، برای حفظ آن و همچنین ساحه گازرگاه به تخصیص بودجه نیاز می باشد.

در همین حال، مولوی خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ کشور نیز گفت: برای ثبت این اثر تاریخی در سازمان یونسکو، گام ارزنده‌ای برخواهد داشت.

گفتنی است که “سنگ هفت قلم” یکی از آثار تاریخی و مهم میراث هنری در دوران تیموریان است که اینک در جوار مزار “خواجه عبدالله انصاری” در هرات بر سر مزار “غریب میرزا” فرزند جوان “سلطان حسین بایقرا” قرار دارد.

این اثر هنری از شاهکارهای صنعت سنگ تراشی و حجاری در جهان محسوب می‌شود که به دست هنرمندان مشهور تیموری چون “کمال الدین بهزاد” و “شمس الدین حکاک” خلق شده است.

ولایت هرات از ولایات باستانی در غرب کشور می باشد که بیش از ۷۰۰ اثر باستانی ارزشمند از دوره های مختلف را در خود جای داده است.


نویسنده: علی سلطانی هروی

آبدات تاریخی هراتآثار_آبدات_تاریخی_افغانستانریاست_اطلاعات_فرهنگ_هراتسنگ_هفت_قلمفرهنگ_تمدن_افغانستان

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad