afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 887
ولایت بدخشان

واخان بدخشان؛ دومین پارک ملی افغانستان

واخان بدخشان؛ دومین پارک ملی افغانستان , افغان تراول afghantravelaf

واخان، بام دنیا

واخان ،دومین پارک ملی افغانستان یکی از مناطق جالب و دیدنی سرزمین افغانستان است . به دلیل داشتن طبیعت بی‌نظیر و سابقه خوب تاریخی توجه همگان را جلب کرده و هر ساله هزاران گردشگر و محقق را از نقاط مختلف جهان به خود فرا می‌خواند .این پارک ملی از مناطق ولایت «بدخشان» در شمال شرقی افغانستان است. که با کشورهای پاکستان، چین و تاجیکستان مرز مشترک داشته و حد فاصل پاکستان و تاجیکستان است. واخان دست‌کم ۶ هزار متر از سطح اقیانوس بلندتر است، به همین دلیل «بام دنیا» نیز نامیده شده است.

در سفرنامه‌های مارکو پولو، تاجر و جهانگرد ونیزی، از سال ۱۲۷۱ میلادی، و میرزا محمد حیدر، که در سال ۱۵۴۵ میلادی از هند آمده و از این منطقه عبور کرده بود، و همچنین در سفرنامۀ بنتو د گوئیس (Bento de Góis) که در سدۀ هفدهم میلادی در طی سفرش از چین به هند از این منطقه گذر کرده بوده، از واخان یاد شده‌است.

 

ساکنین بومی

واخان تحت نظر شورای اجتماعی است و نزدیک به ۱۶ هزار نفر جمعیت دارد . و یکی از مناطق افغانستان است که تاکنون کمتر شاهد ناامنی و خشونت بوده است. قله‌ها و کوه‌های سر به فلک کشیده واخان توانسته شهروندان آن را در برابر هجوم خارجی‌ها و حضور تروریست‌ها محفوظ نگهدارد .و امنیت در این منطقه طوری است که بر اساس گفته‌های ریش‌سفیدان آن، در زمان شدیدترین جنگ‌ها و اشغال قشون شوروی سابق حتی یک بار هم در این منطقه گلوله‌ای شلیک نشده است.

ساکنان اصلی واخان را واخی‌ها و قرقیزی‌های افغانستان تشکیل می‌دهند . و در طول تاریخ آنان توانستند فرهنگ افغانستانی – اسلامی خود را محفوظ نگهدارند.

آسیب‌پذیری مردم واخان از ناحیه اقتصادی است، زیرا واخان با توجه به موقعیتی که میان کوه‌ها دارد و به شکل دره است در زمان‌های جنگ راه‌های تراتزیتی آن بسته و واخی‌ها قادر به عرضه تولیدات خود به بیرون منطقه و وارد کردن کالاهای مورد نیاز خود از خارج نیستند. با این حال، واخان یکی از بهترین مناطق گردشگری در افغانستان به‌ شمار رفته و سالانه واخی‌ها میزبان صدها و هزاران گردشگر و محقق داخلی و خارجی هستند.

 

جاذبه های طبیعی

فراز و نشیب دره‌های سرسبز و زیبا، چشمه‌های آب سرد و زلال، چشمه‌های آب گرم دلپذیر، آبشارهای قشنگ و دلکش، جنگل‌های طبیعی زیبا، میوه‌های متنوع کوهی، گیاهان مختلف‌ دارویی، گل‌های رنگارنگ طبیعی، چمن‌های عنبرآسا، مناظر طبیعی و همچنین محلات سیر و سیاحت و دیدنی – گردشگری، قلعه‌های کهن تاریخی آثارهای بزرگ مردمان، ذخایرمعدنی «حجار کریمه»، ‌دانه‌های قیمتی در قلب کوه‌های لاجوردین و نقره فام واخان این منطقه را دارای شهرت جهانی کرده است.

میوه‌های کوهی مانند قرقات، یارتی و تودک و همچنین سبزی‌های کوهی مانند پیاز کوهی، زیره، پودینه، چکری و تاران، سمارق‌های تلخ و شیرین و ده‌ها نوع میوه و سبزی دیگر در واخان توجه گردشگران را جلب کرده است. حیوانات نادر مانند پلنگ برفی، غژ گاو، گوسفند مارکوپولو، خرس، روباه، گرگ، خرگوش، آهو،‌ کل و وندک شهرت جهانی این منطقه را بیشتر کرده‌ است. کارشناسان محیط زیست جهانی در خصوص واخان گفته اند: امکان کشف پرندگان جدید در این منطقه بیشتر از اکثر مناطق آسیا است .

 

موقعیت کلیدی، زیبایی‌های طبیعی و همچنین ده‌ها ویژگی دیگر واخان، این منطقه را به دومین پارک ملی افغانستان تبدیل کرد . در زمان زمامداری «حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین افغانستان به صورت رسمی، پارک ملی اعلام شد.

 


آدرس: شمال شرقی افغانستان، ولایت بدخشان، پارک ملی واخان



نویسنده:علی سلطانی هروی

جاذبه_های_طبیعیجاذبه_های_گردشگری_افغانستان

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad