afghantravel ad
afghantravel ad
کد خبر: 538
ولایت کابل ولسوالی کابل

مسجد شاه دو شمشیره

مسجد شاه دو شمشیره , افغان تراول afghantravelaf

در یکی از مرکزیترین نقاط شهر کابل، زیارت‌گاه شاه دو شمشیره و مسجدی به همین نام در فاصله هفت متری بنا شده و میان این دو، سرک عمومی جدایی افکنده که راه شهروندان کابل را به سوی مسجد تاریخی پل‌خشتی می‌گشاید.
این مسجد زرد رنگ، در میان ویرانه‌ های کابل، قدمت تاریخی خود را همچنان حفظ کرده، سقف این مسجد با استفاده از چوب‌های مخصوص تزیین شده و نمی‌توان مانند آن را در بسیاری از بناهای تازه ساخته شده در کشور یافت.
در داخل زیارتگاهی که کنار این مسجد قرار دارد، دو مرقد و ضریحی به چشم می‌خورد که گفته میشود، یکی از آنان لیث بن ‌قیس بن‌ عباس عموی پیامبر اسلام (ص) و دیگری عبدالرحمان بن‌ اشعث، مردی که از هراس حجاج بن‌ یوسف به کابل فرار کرد، تعلق دارد.
در بالای این مقبره ‌ها، لوح سنگی نصب شده است که تنها از لیث بن ‌قیس نام برده شده و نوشته که لیث بن قیس از غزنین به واسطه عبدالرحمان بن ‌اشعث در سال ۸۱ هجری قمری آورده شده و در این مکان مدفون گردیده؛ اما هیچ معلومات دیگری در این مورد داده نشده است.
بیماران، زنان عقیم و صدها نیازمند دیگر، گروه گروه به این مسجد و زیارتگاه رو می ‌آورند و برای برآورده شدن حاجت‌های خود به دعا و نیایش مشغول می‌شوند و نذر می‌کنند.
کبوترانی که هیچ‌گاه از کنار زیارت‌گاه دور نمی‌شوند

در کنار این مسجد و زیارت‌گاه، کبوتران بی‌شماری با رنگ‌های گوناگون، دانه می‌چینند و یا هم به پرواز درمی‌آیند. گفته می‌شود، این کبوتران هیچگاه از این زیارت‌گاه دور نمیشوند و اگر کسی یکی از آنها را باخود ببرد هر قدر دور هم شده باشد کبوتر مسافر دوباره به لانه اش بازگشت می‌کند.
مریدانی که نمی‌دانند به زیارت‌گاه چه کسی‌ آمده ‌اند
در حالی‌که مراجعه کنندگان، زیارت‌گاه شاه دو شمشیره را مکانی برای برآورده شدن آرزوهای دختران و پسران جوان کابل نیز عنوان می‌کنند؛ اما بیش‌تر آنان درست نمیدانند که این مکان، مرقد چه کسی است و این شاه دو شمشیره از کجا آمده؟
فتانه راهی، یکی از مراجعه کنندگان به خبرنگار انسجام گفت: مهم نیست که در این زیارت‌گاه چه‌ کسی خوابیده‌؛ یکی از سرداران صدر اسلام و یا هم یک مرد مومن دیگر؛ مهم این است که صاحب این زیارت‌گاه حاجات بیش‌تر مردم را برآورده کرده است.
همانند این خانم، سایر مراجعه کنندگان با اخلاص تمام به این زیارت‌گاه می‌آیند‌؛ اما به صورت دقیق نمی‌دانند که به اصطلاح پای علم چه کسی سینه می‌زنند.

شاه دو شمشیره؛ مردی که هنگام فتح کابل با دو شمشیر می‌جنگید.

برخی ها بدین باور اند که شاه دو شمشیره در افسانه لیث بن قیس بنعباس یکی از سرداران جنگ عرب علیه کابلستان بود.
صدیقالله توحیدی، روزنامه‏ نگار کشور در این باره در جایی نوشته، او به اندازه ای انسان خشمناک بود که پس از تخریب دیوار کابل توسط منجنیق به دو دست شمشیر داشته، سپاهیان کابل را می‌کشت. این سرلشکر پس از این که دیوار دهمزنگ شکاف برمیدارد با دو شمشیر پیشروی کرده تا این که در محل مسجد شاه دو شمشیره کشته شد و در همانجا دفن شد. به روایت برخی داستانها، شاه دو شمشیره مردی بوده که سر خود را در راه خدا از دست میدهد؛ و با دو شمشیر در دو دست به صف دشمنان حمله میبرد تا این‌که به زمین می‌افتد و از بین می رود.
مسجد شاه دو شمشیره از نخستین عبادتگاه ‌های مسلمانان در کابل
به نوشته آقای توحیدی، ابراهیم خلیل، از نویسندگان افغانستان که کتابی در این باره تألیف کرده، این زیارتگاه و مسجد را از نخستین عبادتگاههاى مسلمانان در کابل دانسته که قبل از مسجد پل خشتی، در نقطه مرکزی شهر از سوی اعراب بنا شده است.


وی یادآور شده که در پهلوی مدفن آن، پس از این که مسلمانان به صورت کامل فاتح گردیدند مسجدی ساخته ‌شد که مردم آن را بنام شاه دو شمشیره یاد می‌کنند.
همچنان برخی دیگر از تاریخ ‌نگاران درباره مسجد شاه دو شمشیره نوشته‌ اند که این مسجد بر جایگاه معبد ویران شده هندوها ساخته شده است.
شواهد تاریخی دیگر گواه براین است که برای نخستینبار، در کنار این زیارتگاه در زمان فرمان ‌روایی “یعقوب لیث” مسجدی آباد شد تا در آن مسلمانان به عبادت بپردازند و از سویی‌ هم، مسلمانان را عادت براین بود که در کنار مقبره‏ شهدای خود، مسجد آباد کنند.
این مسجد، چندینبار در اثر رویدادهای مختلف ویران شده که فرجامین‌بار، ۸۶ سال پیش یعنی در سال ۱۳۰۶ خورشیدی مادر امان الله خان؛ پادشاه پیشین افغانستان آن ‌را دوباره آباد کرد.
همچنان این مسجد در جنگهای دهه ۹۰ خورشیدی در کابل آسیب دید که در سال های اخیر توسط کشور ترکیه بازسازی گردیده است.

عکس: سایت ویسگون


آدرس: ولایت کابل، مسجد شاه دوشمشیره



نویسنده:سلطانی هروی

شما اولین دیدگاه را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه شما

afghantravel ad afghantravel ad